Saturday, August 20, 2011

MERCUN!!


Apa yang kita fikir apabila bertemu atau terbaca perkataan M E R C U N?? hmm, sudah pasti kita memikirkan keseronokkan,.. tp apa yang sebenarnya kita perlu tahu mengenai mercun?? Budaya bermain mercun seperti yang kita tahu adalah kepercayaan budaya orang cina untuk menghalau hantu dan roh2 yang jahat.Tetapi kita, bermain mercun pada malam yang ke 10 ramadhan untuk APA!! untuk halau MALAIKAT yang bawa Rahmat ke??Jadi fikir-fikirkan lah, kenapa kita bermain mercun pada MALAM 7 LIKUR, malah semakin rancak dengan budaya bermain mercun di akhir2 ramadhan ini,.. 

<wah, banyak betul lampu2 dan pelita yang dinyalakan diluar rumah, ada pendapat yang kata bagus, malahan ada juga yang mengatakan pengaruh dari kepercayaan hindu, nenek moyang kita nyalakan lampu pelita di sekitar kawasan rumah, sekeliling kampung sebenarnya untuk memudahkan dan menerangi kawasan2 kampung supaya orang mudah untuk pergi dan balik terawih, dan untuk beribadah di rumah-Nya> 

hmm,.. xsalah kalau hendak bermain, tapi pilih tempat juga, jangan berdekatan dengan kawasan masjid atau tempat2 orang hendak mencari keredhaan Allah, hendak mengerjakan ibadah, dalam bulan ramadhan iaitu bulan yang penuh dengan keberkatan dan rahmat dari Allah swt. 

Wallahua'lam. <perkongsian tazkirah oleh ustaz after terawih>
"keep on writing"



No comments:

Post a Comment