Sunday, December 30, 2012

.: Permata Pintar :.

Assalamualaikum,

udah lama gua x post something in this blog.. for the last week in this year 2012, gua hendak citerkan sedikit pengalaman gua bersama anak-anak di permata pintar.. (opps, sorry coz penggunaan bahasa yg xsesuai, gua2 bagai, he3.. supaya gaya penyampaian bisa santai)

It was the best moment, be with them.. anak-anak permata pintar,.. although the program just only a few week (just 3week).. but I've been there for 4week + with "kursus", dan sebenarnya kami sbg tenaga pengajar diperhatikan oleh Dr. suzanna holmes, wakil dari Johns Hopskin University, centre for talented youth,.. amat berbangga skali dapat terlibat dengan program ni, sbbnya program ni bukanlah peringkat kebangsaan tetapi International dowh!!... anak-anak yang terlibat dalam program ini terdiri dari pelbagai latar belakang, dari seluruh pelusuk malaysia dan beberapa wakil pelajar dari indonesia, brunei, yaman, & mexico.

gua membantu dalam mengajar ETNOMATH (suatu bidang baru, yang melibatkan budaya dan matematik, tentu korang kata bosan kan? but actually it was fun,.. sbbnya kita dapat tahu penggunaan matematik dalam kehidupan seharian bahkan dalam budaya timur yang sarat dengan nilai2 matematik).

atau dalam bahasa mudah,.. belajar matematik melalui budaya sendiri,.. seperti sillybus pembelajaran sekarang yang berorientasikan corak pendidikan pemikiran barat dan bukannya corak pemikiran orang2 timur... mengharmonikan semula sistem pembelajaran dengan budaya sendiri, supaya anak2 dapat lebih memahami math melalui kaca mata budaya sendiri, budaya timur, yang lebih sarat nilai berbanding budaya barat.

hmm,.. meh nak perkenalkan budak2 yang mengajar anak-anak permata and offcourse etnomath sahaja,.. Uthman omar, Hamizam Abdullah, Wan Mohd Zulqhairi and aku.. :) dan xlupa kepada orang yang menjaga anak-anak etnomath di kolej kediaman, fikri dan hanisah.. bayangkan bagaimana dorang menjaga budak-budak ni(30orang), selama 3minggu, ehem2x Im also have thats experience, menjaga budak2 yang hebat (adik-adikku musim 2)..  apa2pun tahniah!! kerana semuanya berjaya menjayakan program.. :)

 okeyh thats'it,.. thanks for viewing this blog.. :)

































Im really miss all of them...
='(


"keep on writing"
hafizlangitbiru

2 comments:

  1. Tahniah bos...saham akhirat hang dah bertimbun tu..jom tambah dan tambah lagi

    ReplyDelete
  2. Tahniah akh! Ana tahu anta pasti boleh berjaya menjadi seorang warga pendidik yang mampu membawa bangsa kita ke tahap yang lebih atas. Insya-Allah.

    ReplyDelete